ယင္းတလဲ(တလိုင္း) မ်ိဳးႏြယ္စုရဲ႕ ရိုးရာ တေစ့တေစာင္း

စူးမယ္

စိုးရိမ္ဖြယ္ရာျဖစ္ေနတဲ့ တလိုင္းဆိုတဲ့ ယင္းတလဲ လူမ်ိဳးဟာ ေဘာလခဲၿမိဳ႕ ကယားပိုင္းရပ္ကြက္၊ စလဲလံုရြာ နဲ႔ သံလြင္ျမစ္ စီးဆင္းေနတဲ့ ဖားေဆာင္းၿမိဳ႕နယ္က သံလြင္ျမစ္ကမ္းေဘး ဝမ္ေအာင္းရြာတုိ႔မွာ ယင္းသလဲ(တလုိင္း) လူမ်ိဳးေတြ အမ်ားဆံုးေနထိုင္ၾကတဲ့ ေဒသေတြျဖစ္ပါတယ္။

ယင္းတလဲ(တလိုင္း) စကားအရ ေရွးယခင္က တလိုင္၊ မနႈ၊ မူထမ္း၊ ေလာင္ခိုက္ ဆိုတဲ့ လူေလးစု ရွိတယ္လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။ ေနဝင္တဲ့ဖက္မွာ ေနတဲ့သူကို မူနႈ၊ သံလြင္အေရွ႕ဖက္မွာ ေနတဲ့ ကယားကို မူထမ္း၊ ေခ်ာင္းဖ်ားမွာ ေနတဲ့ ကယန္းကို ေလာင္ခိုက္လုိ႔ ေခၚဆိုၿပီး ေအာက္ပိုင္းမွာ ေနတဲ့ ယင္းတလဲကို တလိုင္းလုိ႔ ေခၚတာျဖစ္တယ္လိ႔ု ရန္နုိင္စရိုင္းက ေျပာပါတယ္။

ယင္းတလဲလုိ႔ အမ်ားသိထားၾကတဲ့ တလိုင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ဟာ မူရင္းေနတဲ့သူ (ပ်ိဳင္သလုိင္)လူမ်ိဳး သို႔မဟုတ္ ေအာက္လူမ်ိဳးလုိ႔လည္း အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။

ေဘာလခဲၿမိဳ႕ ကယားပိုင္းရပ္ကြက္မွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ ယင္းတလဲ (တလိုင္း)လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ေနအိမ္ေတြမွာ အရင္ဦးဆံုး ျမင္ေတြ႔ရတာက ေတာေကာင္ရဲ႕ ဂ်ိဳေတြပါ။ သူတုိ႔ရဲ႕ အိမ္မွာဆိုရင္ေတာ့ ေတာလိုက္ဖုိ႔ တူမီးေသနတ္ေတြလည္း ရွိေနတတ္တာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သူတုိ႔ေတြဟာ အမဲလုိက္တဲ့ ဓေလ့ေလး ရွိတယ္ဆိုတာလည္း မွန္းမိမွာပဲ ျဖစ္တယ္။

သူတုိ႔ေတြမွာ တစ္နွစ္တစ္ခါ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိတဲ့ ရိုးရာပြဲေတြျဖစ္တဲ့ ဒီးကူပြဲ၊ ေကာက္သစ္စားပြဲ၊ ေတာလုိက္ပြဲ၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရးအတြက္ ေရနတ္ပူေဇာ္ပြဲ၊ ေက့ထ်ိဳးဘိုးပြဲ စတဲ့ ဓေလ့ေတြကိုလည္း ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။

ရိုးရာပြဲေတြမွာ အသံုးျပဳတဲ့ သူတုိ႔ရဲ႕ တူရိယာေတြ အစစ္ကျဖစ္တဲ့ ဗံု၊ ေမာင္း၊ ဝါးလက္ခုတ္ ၊ ပုေလြ၊ ဝါးေခါက္တုိ႔ ဘယ္လိုျဖစ္လာၿပီး ဘယ္လိုပြဲမ်ိဳး ေတြမွာ အသံုးျပဳၾကသလဲ ဆိုတာနဲ႔ပါတ္သက္ၿပီး စလဲလံုရြာမွ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ ဦးရန္နုိင္စရိုင္းက ” တူရိယာေတြ ဘယ္ကေန စေပၚလာတာလဲဆိုရင္ ယာထဲမွာ ငွက္ကို ေစာင့္တဲ့အခ်ိန္မွာ ငွက္ကို ေျခာက္တယ္။ တစ္ေယာက္က ဝါးလက္ခုတ္ကို လုပ္တယ္။ ပ်င္းလို႔ လုပ္တာ။ ငွက္ေျခာက္တာ။ ေနာက္တစ္ေယာက္က ပုေလြမႈတ္တယ္။ တစ္ေယာက္က ဝါးကို တိတ္တုန္းတိတ္တုန္း ခုတ္တယ္။ သံုးေယာက္ေပါင္း ေပါင္းၿပီးေတာ့မွ တီးၾကတာေပါ့။ တီးၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တုိ႔ ေကာက္ညွင္းထုတ္ပြဲဆို ေရွးအစဥ္အလာက ေကာက္သစ္စားပြဲ ေခၚတာေပါ့။ (အားမိေဘာက္တစ) ဆိုတာ ေကာက္သစ္စားပြဲေပါ့။ တီးတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတုိ႔ ရြာျပန္တာေပါ့။ ေျပာင္းေကာက္ေတြ ၿပီးတာက ရိုတ္တာက ဒီဇင္ဘာကိုး။ ခ်မ္းတဲ့အခါ မီးပံု ပံုၿပီးေတာ့မွ တီးတာကိုး။ အဲဒီအဖြဲ႔ေတြက သံုးေယာက္ေပါင္းၿပီးေတာ့မွ တီးတာ။ တီးတဲ့အခါ အသံက ေၾသာ္ နားဝင္ခ်ိဳတယ္ကြာ မင္းလုပ္တဲ့သူက မင္းတုိ႔ ဘယ္ကေန ရလာတာလဲလုိ႔ေမးေတာ့ ပ်င္းလုိ႔ လုပ္တာဆိုေတာ့ အင္း ဘာမွမထူးဘူးကြာ ငါတုိ႔ တူရီယာကို လုပ္ရေအာင္လုိ႔ ေျပာတယ္။ မာကို႔ထို႔ေမာင္း လုပ္ရေအာင္ကြာ ဆိုၿပီးေတာ့မွ လုပ္တာ။ အရင္တုန္းက ေကာက္ညွင္းထုတ္ပြဲလုိ႔ မေခၚဘူးေလ။ အားမိေဘာက္တစ ေကာက္သစ္စားပြဲလုိ႔ေခၚတယ္။ အက ကတာက ေတာင္ယာခုတ္တဲ့အခ်ိန္ကေန သိမ္းတဲ့အထိ ကရတယ္ အရင္တုန္းက အခုေတာ့ မရွိေတာ့ဘူး ရိုးရိုးပဲ ကေတာ့တယ္။ တစ္နွစ္တစ္ခါ ေကာက္သိမ္းၿပီးမွ ေကာက္ညွင္းထုတ္ပြဲလုပ္တယ္။”လို႔ အေၾကာင္းအရာ အေသးစိတ္ေျပာျပပါတယ္။

ယင္းတလဲ(တလိုင္း)လူမ်ိဳးေတြမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ နာမည္ ေနာက္မွာဆိုရင္ မိန္း ( ေကာ္မိန္း၊ ေဘာက္မိန္း) ဆိုၿပီး မွည့္ထားၾကသလို အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ နာမည္ေနာက္မွာလည္း ရိုင္း ( စရိုင္း၊ ဘရိုင္း) ဆိုၿပီး မွည့္ထားၾကပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈေတြမွာလည္း အခုေခတ္ ယင္းတလဲ(တလုိင္း)ေတြ ဝတ္ထားတဲ့ ထမိန္ အရွည္မဟုတ္ဘူးလုိ႔ အသက္ ၈၀ ေက်ာ္ ယင္းတလဲ အမ်ိဳးသား ရီရိုင္းက ေျပာပါတယ္။

ရီရိုင္းက “ေရွးေခတ္က ယင္းသလဲအမ်ိဳးသမီးေတြဆိုရင္ ထမိန္အတို ဝတ္ၾကတယ္။ ေယာက်ာၤးေတြလည္း ေဘာင္းဘီ အတိုပဲ ဝတ္ၾကတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ထမိန္အရွည္ကို ဝတ္လာၾကတယ္”လို႔ ေဆးလိပ္ေျခာက္ တဖြာဖြာနဲ႔ ေျပာျပေနပါတယ္။

အခုဆိုရင္ ယင္းသလဲ (တလိုင္း) လူမ်ိဳးေတြဟာ အားလံုးေပါင္း လူဦးေရ တစ္ေထာင္ဝန္းက်င္သာ က်န္ေနေတာ့တယ္ဆိုတာ သူတို႕ေတြကလည္း သိနွင့္ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းအေမြအနွစ္ေတြနဲ႔ ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႔ စာေပမရွိျခင္းကလည္း ယင္းသလဲလူမ်ိဳး( တလုိင္း) ေတြရဲ႕ သမိုင္းေတြ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္ေနပါတယ္။

ယင္းတလဲ(တလိုင္း)ေတြရဲ႕ ယင္းတလဲ လူမ်ိဳးေတြမွာ ေရွးယခင္ကတည္းက တစ္စုတစ္ေပါင္းတည္း ေနထိုင္လာခဲ့ရာၿပီး ကမာၻစစ္ေၾကာင့္ ေျပးေရွာင္ရင္း ေရၾကည္ရာ ျမက္နုရာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၿပီး တစ္ကြဲတစ္ျပားစီ ျဖစ္ေနၾကတာျဖစ္တယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။

ေရွး ယခင္က လူဦးေရ မ်ားတဲ့ ယင္းတလဲလူမ်ိဳးဟာ ကယားျပည္နယ္အတြင္းမွာ ရြာေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ရွိခဲ့ဖူးၿပီး စစ္ေဘးဒဏ္အျပင္ နွစ္ေပါင္း ရာေက်ာ္အတြင္းမွာ ပလိပ္ ကပ္ေဘးေၾကာင့္ ရြာလံုးကြ်တ္ ေသခ့ဲတာမ်ိဳးလည္း ရွိေၾကာင္းကို ဘိုးဘြားေတြ ေျပာျပခ်က္အရ သိရတယ္လုိ႔ ရန္နုိင္စရိုင္းက ေျပာပါတယ္။

၁၈ ရာစုနွစ္က အိမ္ေျခ ၁၀ အိမ္ခန္႔နဲ႔ ရြာတည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဝမ္ေအာင္းေက်းရြာဟာ အခုဆုိရင္ အိမ္ေျခေပါင္း ၁၀၀ေက်ာ္နဲ႔ လူဦးေရ ၅၀၀ ေက်ာ္ခန္႔ ရွိလာပါၿပီ။

လက္ရွိ အိမ္ေျခ ၃၆ ရွိၿပီး လူဦးေရ ၁၂၀ ေက်ာ္ ရွိတဲ့ စလဲလံုရြာဟာလည္း ကပ္ေဘးအၿပီး ယင္းတလဲ လူမ်ိဳး ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေနခ်ိန္ အိမ္ေထာင္ ၃ စုနဲ႔ ရြာျပန္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။

ယင္းတလဲလူမ်ိဳးေတြဟာ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္ျခင္းနဲ႔ ေတာေကာင္လုိက္ျခင္းေတြနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေရးအတြက္ အဓိက မွီခိုအားထားၾကပါတယ္။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားနဲ႔ ေတာေတာင္ေတြကို မွီခိုၿပီး ေတာင္ယာနွမ္းခင္းေတြနဲ႔ ေျပာင္းေကာက္ေတြ အဓိက စိုက္ပ်ိဳးၾကၿပီး ငါးဖမ္းျခင္းနဲ႔ ေတာေကာင္လုိက္တာေတြကို မွီခိုအားထားေနၾကတာ ျဖစ္တယ္။

ယင္းတလဲ(တလုိင္း) လူငယ္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ကိရိုင္းက “က်ေနာ္တုိ႔ ယင္းတလဲ လူမ်ိဳး ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲဖုိ႔အတြက္ က်ေနာ္တုိ႔ စာေပကို အဓိကထား လုပ္ေဆာင္ရမွာေပါ့။ က်ေနာ္တုိ႔ ေသြးေနွာလုိက္လုိ႔ လူမ်ိဳးေပ်ာက္တယ္။ အဓိက အားနည္းခ်က္က က်ေနာ္တုိ႔မွာ စာေပမရွိတာ အားနည္းတာေပါ့ေနာ္။ အခုေနာက္ပိုင္းမွပဲ နုိင္ငံေတာ္ အစိုးရရဲ႕ နည္းနည္းပြင့္လင္းျမင္သာတယ္လုိ႔ပဲေျပာရမွာေပါ့ စာေပေတြ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြ နည္းနည္းပါးပါး လြတ္လြတ္လပ္လပ္နဲ႔ လုပ္လာနုိင္တာေပါ့။ ေနာက္က်ရင္ စာေပနဲ႔ပဲ ထိန္းသိမ္းသြားမယ္ က်ေနာ္တုိ႔ လူမ်ိဳးေတြအတြက္။ အခုက လူမ်ိဳးေတြ ေပ်ာက္တယ္။ စာေပေတြ ေပ်ာက္တယ္ဆိုတာက က်ေနာ္တုိ႔ လူမ်ိဳးေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕လူေတြက ကိုယ့္ကို မခံယူတဲ့ အေနအထားမ်ိဳးမွာ ရွိတာေပါ့ေနာ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းကို က်ေနာ္တုိ႔ မခ်ျပနုိ္င္တာ တစ္ေၾကာင္း စိတ္ပါဝင္စားမႈကလည္း နည္းတာေပါ့။ အဲဒါေၾကာင့္မလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကို ျမင့္တင္မွာေပါ့။ စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကို ျမင့္တင္မွပဲ စာေပျမင့္မွပဲ က်ေနာ္တုိ႔ လူမ်ိဳးလည္း ျမင့္မယ္လုိ႔ သံုးသပ္မိတယ္”လုိ႔ ေျပာပါတယ္။

ယင္းတလဲ(တလုိင္း) လူမ်ိဳးေတြ မပေပ်ာက္သြားေအာင္ လူဦးေရနဲ႔ စာေပကို ျမင့္မားရံုတင္မကပဲ တလုိင္း ျဖစ္လာတဲ့ သမိုင္းအေၾကာင္းကိုလည္း ျပန္လည္ျပဳစုသင့္တယ္လုိ႔ လူငယ္ေတြက ေျပာပါတယ္။

လူမ်ိဳး မေပ်ာက္ကြယ္သြားဖုိ႔အတြက္ စာေပတာ အေရးႀကီးတာ ျဖစ္တ့ဲအတြက္ လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္နွစ္ေက်ာ္က ဆယ္သဲ သင္ယူေလ့လာေရး ဆံုရပ္ေက်ာင္းဆင္း ယင္းတလဲ(တလိုင္း) လူငယ္ေတြက ယင္းတလဲ စာေပ တီထြင္ေအာင္ျမင္ၿပီး ရပ္ရြာေတြမွာ သင္ျပ ပို႔ခ်တာေတြ ရွိေနခဲ့ ပါတယ္။

အခုလက္ရွိ ကယားျပည္နယ္ ေဘာလခဲ ၿမိဳ႕နယ္ထဲက ကရင္နီတုိ႔ရဲ႕ ေစာဖ်ာ စဝ္လေဖာ္ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ေစာလံုရြာရဲ႕ အထက္ပိုင္းမွာ ေရကာတာတည္ေဆာက္ဖုိ႔ လ်ာထားတဲ့ အစီအစဥ္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေဒသခံ ျပည္သူေတြက ေရကာတာ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ ကန္႔ကြက္ထားတဲ့အတြက္ ရပ္ထားေပမယ့္ ျပန္လည္ေဆာက္မွာကို ေဒသခံေတြအေနနဲ႔ စိုးရိမ္စိတ္ေတြ ရွိေနၾကပါတယ္။

ပြန္ေခ်ာင္းနဲ႔ သံလြင္ျမစ္ကို အေျချပဳၿပီး ေနထုိင္ၾကတဲ့ ယင္းတလဲ(တလိုင္း) လူမ်ိဳးေတြအတြက္ ဒီ ျမစ္ေခ်ာင္းေပၚမွာ ေရကာတာ ေဆာက္မယ္ဆိုရင္ လူအနည္းစုဟာ ပိုမို ေပ်ာက္ကြယ္သြားမလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကလည္း သူတုိ႔ေတြၾကားမွာ ေမးစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။

ေရကာတာနဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီး ေဒသခံ ျပည္သူေတြ သေဘာမတူလွ်င္ ေဆာက္ခြင့္မရွိဘူးလုိ႔ ကယားျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးအယ္လ္ေဖာင္းရိႈကေျပာပါတယ္။

ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ယင္းတလဲ( တလုိင္း ) လူဦးေရ နည္းတာနဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီး “က်ေနာ့္အထင္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းရင္းသားေတြက ေရၾကည္ရာ မ်က္နုရာကိုသြားၿပီး ေနထုိင္စားေသာက္ၾကတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ျပန္႔သြားတဲ့ေနရာလည္း ရွိမယ္ စုသြားတဲ့ေနရာလည္း ရွိမယ္။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ပါ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ျဖစ္ေစခ်င္တာကေတာ့ အႀကံေပးခ်င္တာကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔သည္ ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြျဖစ္တယ္ ဘယ္ေနရာကိုပဲေရာက္ေရာက္ ျပည္တြင္းက တုိင္းရင္းသားေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ကိုယ္ျပည္နယ္ရဲ႕ တုိးတက္ရာ တုိးတက္ေၾကာင္းကို ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားနုိင္ဖုိ႔သာလွ်င္ အဓိကက်တယ္လုိ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္”လုိ႔ ေျပာပါတယ္။

စာေပ တရားဝင္ အတည္ျပဳေပးနုိင္ဖုိ႔နဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီး အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ တုိင္းရင္သား လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ စာေပကို အေလးအနက္ထားတဲ့အတြက္ အတည္ျပဳေပးနုိင္ဖုိ႔ ဥပေဒနဲ႔အညီ တင္ျပနိုင္ေရးကို ဖိတ္ေခၚတယ္လုိ႔ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ဆက္ေျပာသြားပါတယ္။

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *