ရိုးရာေစာင္ေတြကိုလည္း ေစ်းကြက္မွာ မ်က္ႏွာမငယ္ေစလို

မူအက္စတာ

ကယန္းရိုးရာေစာင္တစ္ထည္ကို ယက္လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အရင္ဆံုးလုပ္ေဆာင္ရမွာက ဝါပင္ကထြက္ရွိတဲ့ ဝါဂြမ္းေတြကို ခ်ည္ျဖစ္ေအာင္ ငင္ရပါတယ္။

ခ်ည္ငင္တဲ့ေနရာမွာ ဗိုင္းကိုအသံုးျပဳပါတယ္။ ဗိုင္းငင္ၿပီး ခ်ည္ေခ်ာင္းေလးေတြ ထြက္လာၿပီဆုိရင္ ေတာ့ ခ်ည္ေတြကို အဖံုလိုက္စုထားရပါတယ္။

ရိုးရာေစာင္တစ္ထည္မွာ ခ်ည္ျဖဴ ၄ ဖံုလိုအပ္ပါတယ္။ ခ်ည္ျဖဴ ၄ ဖံုနဲ႔ အျခား အျဖဴေရာင္ၾကားမွာထည့္ဖို႔ အျခားအေရာင္( အနီ၊ အစိမ္း၊ အျပာ၊ ပန္းေရာင္..စသည္ျဖင့္) ထပ္ထည့္ရပါတယ္။ ရိုးရာေစာင္တစ္ထည္ရဲ႕အစိတ္အပိုင္းေတြအားလံုးမွာ အခက္ခဲဆံုးအပိုင္းကေတာ့ ခ်ည္ငင္တဲ့ အပိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ခ်ည္ေတြကို ဗိုင္းန႔ဲငင္တဲ့ေနရာမွာ ဝါဂြမ္းကိုလက္ေခ်ာင္းေလးေတြနဲ႔ ကိုင္ၿပီး မွန္းရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္တစ္ဖက္က ဗိုင္းကိုငင္ၿပီး အျခားတစ္ဖက္က ဝါဂြမ္းေလးကိုင္ရပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြက ဝါဂြမ္းကုိ မမွန္းဆတတ္ရင္ေတာ့ ခ်ည္ေခ်ာင္းေတြက လံုးသြားၿပီး ျပတ္ေတာက္သြားတတ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ခ်ည္ေတြကိုငင္တဲ့အခါမွာ လိမၼာပါးနပ္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ ခ်ည္ေခ်ာင္းေလးေတြ ထြက္လာၿပီဆိုရင္ ၎ခ်ည္ေတြကို ဆန္ျဖဴျဖဴေလးနဲ႔ခ်က္ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဆန္ျဖဴျဖဴေလးနဲ႔ ခ်က္ရတာလဲဆိုရင္ေတာ့ ဒီခ်ည္ေတြ ပိုခိုင္ခံ့ေအာင္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ခ်ည္ ၄ ဖံုစာေလာက္ငင္ၿပီးသြားၿပီဆိုရင္ ခ်ည္ဆြဲရပါတယ္။ အေစာက ငင္ထားတဲ့ခ်ည္ေတြကုိ တစ္ေခ်ာင္းခ်င္းစီ ဆြဲၿပီး ယက္ကန္းစင္ထက္ကို တင္ရပါတယ္။ ခ်ည္ ၄ ဖံုလံုးကို ဆြဲၿပီးသြားၿပီး အဆင္သင့္ျဖစ္ၿပီဆိုရင္ ယက္လို႔ရပါၿပီ။

ဒီလို ရိုးရာေစာင္တစ္ထည္ယက္လုပ္ဖို႔ ခ်ည္ငင္တာကေနစၿပီး ေစာင္ထည္ရက္လုပ္ၿပီးတဲ့ အထိကို ခန္႔မွန္းေျခ ေလးရက္တာၾကာပါတယ္။

ဒီလို ေလးရက္တာေလာက္ကို ခါးေညာင္းေနေအာင္ထိုင္ယက္ရတာေတြ၊ မ်က္စိလွ်င္လွ်င္ထားၿပီး ခ်ည္ေခ်ာင္းေလးေတြကို ဂရုစိုက္ၾကည့္ရတာေတြအတြက္ ေစာင္တစ္ထည္တန္ဖိုးက်ပ္ ႏွစ္ေသာင္းငါးေထာင္ (၂၅၀၀၀) ေရာင္းၾကရပါတယ္။

ခ်ည္ငင္ရတ့ဲအခ်ိန္ေတြ ယက္လုပ္ရတ့ဲအခ်ိန္ေတြနဲ႕ ေန႕တြက္ခ တြက္ၿပီး ေဒသထြက္ရိုးရာေစာင္တထည္က ႏွစ္ေသာင္းခြဲမက အမ်ားႀကီးကုန္က်ရပါတယ္။ အခ်ိန္ေတြ လူအင္အားေတြ ေငြအားေတြပါဆို ငါးေသာင္္းႏွင့္အထက္ကို တန္ဖိုးရွိပါတယ္။

ဒီလို ေဒသထြက္ လက္မႈပစၥည္းေလးေတြကို ေစ်းသက္သက္သာသာနဲ႔ ေရာင္းခ်ေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာင္ ေစ်းကြက္က မတြင္က်ယ္ပါဘူး။

ေစ်းသက္သာတယ္ဆိုေပမယ့္လို႕ တျခားေသာ ႏိုင္ငံမွ တင္သြင္းတ့ဲ ေစာင္ေတြနဲ႕ ယွဥ္ရင္ ေစ်းက ႀကီးေနပါတယ္။

ရိုးရာေစာင္ေတြ အားေပးမည့္အစား ခုေခတ္မွာက ေစ်းကြက္တြင္က်ယ္ေနတ့ဲ ကိုရီးယား ဂြမ္းကပ္ေစာင္ေတြက ထူၿပီး အေႏြးဓာတ္လည္းရတ့ဲ ေစာင္ေတြကိုပဲ ဝယ္ယူၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဘာလို႔လဲဆိုရင္ေတာ့ လက္ယက္ထည္ေတြကို ေဒသတြင္းမွာပဲ ေရာင္းခ်ခြင့္ ရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ရယ္ ေဒသခံေတြက ၎တို႔ လိုအပ္ခ်ိန္မွပဲ မွာယူၾကတာရယ္ေၾကာင့္ ဘယ္လိုမွ ေစ်းကြက္ေဖာ္လို႔ မရၾကပါဘူး။
ေဒသခံေတြဘက္ကလည္း အခုခ်ိန္ဆိုရင္ မဂၤလာေဆာင္ သတို႔သမီးကိုတင္ေတာင္းဖို႔၊ အသုဘမွာ သံုးဖို႔၊ အမွတ္တရသိမ္းထားဖို႔ႏွင့္ လက္ေဆာင္ေပးဖို႔ေလာက္ပဲ ဝယ္ထားၾကပါေတာ့တယ္။

ကယားျပည္နယ္ေန႕ ပြဲေတာ္ေတြမွာေတာင္ ျပခန္းမွာ ခင္းက်င္းျပသဖို႕ေတာင္ ရွားရွားပါးပါး ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒီလို ေဒသထြက္လက္မႈပစၥည္းေလးေတြကို ခင္းက်င္းျပသႏိုင္ဖို႔အတြက္နွင့္ ေစ်းကြက္အတြင္း စနစ္တက်ေရာင္းခ်ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျပည္နယ္အစိုးရအေနႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားေတြ အမွတ္တရ ဝယ္ယူသြားႏိုင္ေအာင္ နွင့္ ႏိုင္ငံသားခရီးသြားဧည့္သည္ေတြ အလြယ္တကူဝယ္ယူရရွိႏိုင္ေအာင္ ထားရွိေပးသင့္ပါတယ္။ လက္ယက္ကန္းယက္သူေတြလည္း ၎တို႔ အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ ေစ်းကြက္ရရွိႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

“က်ေနာ္တို႔ ေဒသထြက္လက္မႈပစၥည္းေလးေတြ ေရာင္းခ်ႏိုင္ဖို႔ ေစ်းဆိုင္ခန္းေတြ ရရွိဖို႔ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားေဖာ္ေဆာင္ေနတယ္။ လက္မႈပစၥည္းေလးေတြ အခ်ိန္မွန္ ပို႔ေပးႏိုင္သူရွိမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ဆက္သြယ္ပါ ပစၥည္းတင္ထားေပးမယ္” လို႔ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဌာန၊ စားသံုးသူေရးရာဦးစီးဌာနက ျပည္နယ္ဦးစီးမွဴး ဦးခမ္လ်န္စြမ္းက ေျပာပါတယ္။

“အဖြားတို႔လုပ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ သိပ္အမ်ားႀကီးမလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး ဘာလို႔လဲဆို မ်က္စိက ခ်ည္ေခ်ာင္းေသးေသးေလးေတြကို အာရံုစိုက္ၾကည့္ေနရတာ ၾကာၾကာမၾကည့္ႏိုင္ဘူးေလး။ လူငယ္ေတြကို သင္ေပးခ်င္တယ္ အားရင္ လာခဲ့ၾက၊ သူတို႔ေတြကုိ ဒီအေမြေတြ ေပးခ်င္တယ္” လို႔ ရိုးရာအထည္ေတြကို အၿမဲယက္လုပ္ေနတဲ့ ဒီးေမာ့ဆိုၿမိဳ႕နယ္ ေဒါငံေရာက္ရြာက အဖြား ေဒၚဗီတိုးရီယာက ေျပာပါတယ္။

ေရွးေခတ္က အမ်ိဳးသမီးေလးေတြက ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုေတြ ယက္တတ္ရတာလဲ၊ သူတို႔ရဲ႕ ေနာက္ေၾကာင္းကိုျပန္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ေရွးေရွးတုန္းက အဖိုးအဖြားေတြက သူတို႔ရဲ႔သားေတြကိုပဲ ပညာေတြသင္ေပးခဲ့ပါတယ္။

မိန္းကေလးေတြကေတာ့ အိမ္အလုပ္၊ ေတာင္ယာအလုပ္၊ ကိုယ္ဝတ္မယ့္ ကုိယ့္အဝတ္အထည္၊ တစ္အိမ္လံုးအတြက္အဝတ္အထည္၊ ေယာက်ာ္းေလးအတြက္ အဝတ္အထည္ေတြကိုု အိမ္မွာရွိတဲ့ မိန္းကေလးေတြက ကိုယ္တိုင္ ယက္လုပ္ေပးရပါတယ္။

ေတာင္ယာလုပ္ငန္းေတြကို ဆိုရင္လည္း မိန္းကေလးေတြကပဲ ဦးေဆာင္ၿပီး လုပ္ရပါတယ္။ အခ်ိန္တန္အရြယ္ေရာက္ရင္ အိမ္ကမိန္းကေလးေတြက အိမ္မႈကိစၥေတြကို တစ္ခုမက်န္တတ္ေျမာက္တဲ့ သူကိုပဲ ေယာက်ာ္းေတြက လာတင္ေတာင္းၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အိမ္မႈကိစၥေတြကို ငယ္ငယ္ေလးတည္းက ကြ်မ္းကြ်မ္းက်င္က်င္တတ္ေျမာက္ေအာင္ သင္ယူေနၾကပါတယ္။

“အရင္တုန္းက အဖြားတို႔က ဘာမွလုပ္စရာမရွိဘူးေလး၊ ေက်ာင္းလည္းမတက္ရေတာ့ အိမ္မႈအလုပ္ေတြပဲ တတ္ေအာင္လုပ္ကိုင္ေနၾကရတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ခုခ်ိန္ထိ တတ္ေနတာေလး၊ ဒီအလုပ္မွမလုပ္ရင္လည္း အျခားလုပ္စရာမရွိဘူးေကာ ” လို႔ အဖြား ေဒၚဗီတိုးရီယာက ေျပာျပေနပါတယ္။

အဖြားက ခုခ်ိန္ထိ ရိုးရာအဝတ္အထည္ေတြ ေစာင္ေတြကို ယက္လုပ္ေနတုန္းပါပဲ။ ရိုးရာေစာင္ေတြကို အလိုရွိသူေတြရွိရင္ သူမဆီကိုလာေရာက္ဝယ္ယူၾကပါတယ္။ စီးပြားျဖစ္ေရာင္းေနရတာမဟုတ္ပဲ၊ ရိုးရာအရ မဂၤလာေဆာင္သူရွိရင္၊ အဖိုးအဖြားေတြရဲ႔ အသုဘေတြမွာ၊ ႏိုင္ငံျခားကို လက္ေဆာင္ေပးမွာ အဲ့ဒါေတြအတြက္ပဲ လာဝယ္ၾကတဲ့သူေတြပဲ ရိွပါတယ္။

ရိုးရာေစာင္ေတြ ယက္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ကရင္နီျပည္နယ္မွာရွိေနတဲ့ ကယန္း၊ ကေယာ၊ ကယားစတဲ့ လူမ်ိဳးစုေတြ ယက္လုပ္တဲ့ ပံုစံခ်င္းအတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုခ်ိန္ထိ လက္ယက္ကန္းနဲ႔ ယက္လုပ္ၾကတဲ့သူေတြ နည္းသထက္နည္းသြားပါတယ္။ ေခတ္သစ္တက္လာတဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြက လက္န႔ဲယက္တာေတြ သိပ္ၿပီး စိတ္မ၀င္စားၾကေတာ့ပဲ စက္နဲ႔ယက္တဲ့ စက္ယက္အထည္ေတြကိုပဲ အလြယ္တကူဝယ္ဝတ္ၾကေတာ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိေနတဲ့ တိုင္းရင္းသားရိုးရာအထည္ေလးေတြထဲမွာ ကရင္နီျပည္နယ္မွ ထြက္ရွိတဲ့ ရိုးရာအထည္ေလးေတြက ေစ်းကြက္မဝင္ဆံ့ဆံုးျဖစ္ေနတယ္။ ကယား၊ကယန္းရိုးရာေစာင္တစ္ထည္ကိုမွ ၂၀၀၀၀ကေန အလြန္ဆံုး ၃၀၀၀၀ေလာက္ထိပဲ ေပးရပါတယ္။ ဥပမာ- ခ်င္းရိုးရာဝတ္စံုေလးေတြဆိုရင္ တစ္စံုကို အနည္းဆံုး ၂၀၀၀၀ကေန ၈၀၀၀၀၀ ထိရွိေနတယ္လို႔ ခ်င္းမေလးနန္စီက ေျပာပါတယ္။

“ဝတ္စံုဆိုရင္ သူ႔ဒီဇိုင္းေပၚမွာ မူတည္တယ္၊ ဒီဇိုင္းဆန္းရင္ ဆန္းသလိုေစ်းရွိပါတယ္။ ရိုးရာေစာင္ေတြက အနည္းဆံုး ၂ေသာင္း၊ ၃ေသာင္းကေန ၈သိန္းထိရွိတယ္ ” လို႔ ေျပာပါတယ္။ ခ်င္းဝတ္စံုေလးေတြက ျမန္မာ့ေစ်းကြက္သာမက ကမၻာ့ေစ်းကြက္ထိပါ ေရာက္ေနၿပီထင္ပါရဲ႔။

ကရင္နီျပည္က ရိုးရာအဝတ္အထည္ေတြကိုလည္း ေခတ္ႏွင့္အညီဒီဇိုင္း နည္းပညာေတြ တီထြင္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ဖို႕ လိုအပ္လာပါၿပီ။

ရိုးရာေစာင္ေတြ အထည္ေတြ ခိုင္မာတဲ့ ေစ်းကြက္ကို ရွာေဖြႏိုင္ဖို႕ ျပည္နယ္တြင္း အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္း တိုးပြားႏိုင္ဖို႔ အဖြားေဒၚဗီတိုးရီယာတို႔လို လူမိိ်ဳးေတြရဲ႕ အလုပ္အကိုင္ကို အားေပးျမင့္တင္ၾကရင္း ရိုးရာအေမြအႏွစ္ကို တစ္ဖက္တစ္လမ္း ထိန္းသိမ္းလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *